CULAZA

Culaza is een samenvoeging van CULtuur en AZA.
Wij zijn ontstaan vanuit de cultuur waarin mensen liever (maandelijks) betalen voor gebruik, dan (één keer veel) voor bezit.

AZA staat voor onze duurzame en circulaire werkwijze waarbij wij producten van A naar Z en weer terug naar A brengen, zodat deze optimaal kunnen worden hergebruikt. Zo kan het ook.


WIE ZIJN WIJ…

Culaza is een spin-off van GooHoo.nl. Bij GooHoo hebben we een jarenlange ervaring met het kopen, opknappen en weer verkopen van tweedehands producten. Met een team van 50 GooHoo-ers verwerken we bijna 100.000 bestellingen per jaar. We zijn er heel trots op dat we gebruikte games, elektronica en kinderwagens een nieuw, extra lang leven kunnen bieden.

We zien in dat we het nóg beter aan kunnen pakken. Zowel voor onze klanten als op het gebied van duurzaamheid. We bouwen daarom nu Culaza waarbij we producten niet meer verkopen, maar aanbieden voor een vaste prijs per maand.
Onze partners blijven eigenaar van de spullen en daarom willen zij de beste producten produceren en leveren. Mocht er toch wat mis zijn, zorgen zij voor onderhoud, reparaties of vervangende onderdelen wanneer nodig. Zo kun jij optimaal genieten van de beste producten en hebben we minder grondstoffen nodig.

Dit is ons positieve antwoord op de wegwerpcultuur. Kopen hoeft niet meer. Betalen voor het gebruik is de toekomst. Zo kan het ook.


TIJDLIJN VAN CULAZA

Oktober 2019
Leuk! Weer een nieuwsartikel geschreven over Culaza.nl. Twinkle schreef over Culaza en het nieuwe businessmodel ‘Product-as-a-Service’. Lees het artikel in de Twinkle of online.

Oktober 2019
Ja hoor, weer en nieuwe productgroep toegevoegd! Kijk hier naar ons uitgebreide Sonos en IKEA speakers assortiment.

September 2019
Nog op zoek naar een goede telefoon? Je kunt bij Culaza terecht voor het huren van een refurbished iPhone, met garantie!

Augustus 2019
Naast dat wij gebruik maken van gebruikte dozen en verpakkingsmateriaal, versturen wij nu een deel van onze producten in wrap papier. Net zoveel bescherming, maar dan zonder plastic! Ook hebben wij het opvulpapier vervangen door een gerecyclede variant. Weer een stapje gezet richting een duurzamer verpakkingsproces!

Juli 2019
Het is vakantie! En welk product leent zich nou beter voor het maken van mooie vakantie herinneringen dan een GoPro. Vanaf nu ook te huur met verschillende accessoire pakketjes via Culaza.

Juni 2019
Het concept slaat aan onder de gamers. Er lopen inmiddels al een aantal abonnementen. Tijd om het assortiment uit te breiden met Bugaboo Kinderwagens. Neem snel een kijkje in deze nieuwe categorie!

2019
In 2019 brengen we Culaza bij zo veel mogelijk Nederlanders onder de aandacht én sluiten we meer partners aan die hun producten ook als een service gaan aanbieden. Wil jij je ook aansluiten? Lees hier meer!

Mei 2019
De eerste spelcomputer wordt verhuurd via Culaza! Wat een mijlpaal!

April 2019
We zijn live! GooHoo is de eerste partner die aangesloten wordt op Culaza.nl. Daardoor kunnen we van start met producten als Kinderwagens, Game-consoles, GoPro actioncamera’s én een abonnement op kinderkleding. De websites van GooHoo bereiken maandelijks zo’n 150.000 unieke bezoekers. Dit bereik zetten we in om Culaza geleidelijk onder de aandacht te brengen van de doelgroep.

Jan 2019
Nieuwsbericht! De Gelderlander schrijft over GooHoo en onze plannen met Culaza. Lees het hele artikel hier.

Juli 2018
Een internationaal studententeam dat ons idee voor een circulair platform heeft uitgewerkt heeft de Green Capital Circular Exchange challenge gewonnen! Een mooie kickstart! Check het hier.

Mei 2018
De aanbieders, techniek, regelgeving en organisatie binnen bedrijven lopen nog achter op het nieuwe business model van Producten als een Service. Vragen over o.a. retourneren, circulair maken van producten, refurbishen, leveren, financiele aspecte, wet- en regelgeving en het overtuigen van de klant zijn nog onbeantwoord. Veel te veel vragen om door iedere individuele leverancier te beantwoorden. Het platvorm van Culaza biedt een plek waarbij leveranciers geholpen worden met deze vragen, circulair ondernemen en het bereiken van de doelgroep.

2014 – NU
Vanuit een slaapkamer groeit een webwinkeltje uit tot een groep van gespecialiseerde webwinkels die onder de naam van GooHoo bijna 100.000 bestellingen per jaar verwerken. Inmiddels werken er zo’n 50-60 ambitieuze mensen bij GooHoo die met een duurzame mindset zo veel mogelijk producten een extra leven proberen te geven.
Meer over de groei van GooHoo lees je hier.